Foto: Erik Franssen

Zwolle – Op 11 mei 2018 gaat het muziektheaterspektakel ‘De Wilde Deerne’ van de Zwolse Stadsproductie onder leiding van Ilona Kevelham (Creatief Producent), Boudewijn Koops (Theatermaker/ Sponsoring) en Glenn de Randamie (rapper Typhoon) in première. Een totaal Zwolse productie waarbij alleen de befaamde regisseur Ko van den Bosch van buiten de Zwolse landgrenzen wordt ingevlogen. De voorstelling zal precies driehonderd jaar, nadat in de bossen rondom Zwolle het ‘Wolfskindje’ Anna Maria Jennaert werd teruggevonden, plaatsvinden. Naast de theatervoorstellingen in 2018 verschijnt er in het voorjaar van 2018 een boek van de Zwolse historicus Wim Coster over het 19-jarige meisje wat in 1717 wereldnieuws werd.

Onder de noemer: ‘Theater is van ons allemaal’ werd de stichting De Zwolse Stadsproductie opgericht met als doel: één grote muziektheatervoorstelling maken voor en door de Zwollenaren. ‘Een driejarig project wat wordt gemaakt door de stad en al haar (onvermoede) talenten. Iedereen die wil, kan er een rol in spelen of zijn/haar medewerking verlenen. De Zwolse Stadsproductie komt tot stand me Zwolse inwoners, (theater)gezelschappen, kunstinstellingen en-initiatieven, het onderwijs, wijk- en amateurverenigingen en de sociale wijkteams. In de werkwijze staan ontmoeting, verbinding en samenwerking centraal.’ Aldus theatermaker en één van de initiatiefnemers, Boudewijn Koops. Met de voorstelling ‘De Wilde Deerne’ mikt De Zwolse Stadsproductie op 15000 bezoekers verspreidt over circa twintig voorstellingen in het eerste jaar. Op de vraag waarom Zwolle haar eigen Stadsproductie juist nu zo goed kan gebruiken had rapper Typhoon een passend antwoord: ‘Omdat we elkaar nodig hebben. We moeten het samen doen. Eén wij, staat sterker dan tien keer ik.

De Zwolse Stadsproductie kwam het bijzondere verhaal van het Wolfskindje van Zwolle toevallig op het spoor via een Facebookbericht van de Zwolse kunsthistoricus Wim Coster. In 2016 raakte de historicus in de ban van het enige Wolfskindje wat Nederland ooit kende. Na o.a. langdurig speurwerk in oude archieven en het bestuderen van oude rekeningen heeft Coster inmiddels een goed beeld kunnen vormen van haar levensloop. Anne Maria Jennaert werd als baby in Antwerpen ontvoerd en zwierf als wilderling door de bossen tot ze in 1718 door boerenjongens gevonden werd rondom de bossen van Zwolle. Al snel werd duidelijk dat het om de Antwerpse Anne Maria ging vanwege van een aantal karakteristieke uiterlijke kenmerken. Zij had namelijk twee aan elkaar gegroeide tenen en een litteken op haar hoofd, precies zoals beschreven stond in een oude advertentie die landelijk verspreid werd ten tijde van haar vermissing. In Zwolle werd zij opgevangen, gekleed, haar onderdak aangeboden en gevoed. ‘Ze was totaal in de war en sprak de taal niet. Dit komt natuurlijk uitgebreid in de voorstelling naar voren, want hoe kijkt een vervreemde buitenstaander naar een maatschappij waar zij zelf nooit deel van uit heeft kunnen maken? Hoe aard je? Problemen waar je doorgaans niet bij stilstaat en die je als vanzelfsprekend ervaart.’ Aldus productieleider Ilona Kevelham. Eind december zullen de eerste audities plaatsvinden voor de cast van de Wilde Deerne. Zelf een bijdrage leveren? Dat kan! Schrijf je nu in via: www.dewildedeerne.nl