Filedruk in Overijssel nam in 2017 toe

0
25

Overijssel – In 2017 nam de filedruk toe met 27 procent vergeleken met 2016. Drukte op de weg bij verkeersknelpunten zorgde voor 60 procent van alle files. Er waren minder files door wegwerkzaamheden dan in 2016. De filedruk in Overijssel was in 2012 op zijn laagst.

Van het totaal aantal Nederlandse files was maar anderhalf procent in Overijssel. In Nederland was de filedruk 3 procent minder in 2017. Filedruk wordt ook wel filezwaarte of kilometerzwaarte genoemd. 60 procent van de files onstond doordat er meer verkeer is dan ruimte op de weg. Dit gebeurde bij knelpunten op de weg zoals invoegstroken of afritten. De avondspits zorgt voor de meeste drukte op de weg. 37 procent van de files kwam door ongelukken in het verkeer. 3 procent van de files kwam door wegwerkzaamheden.
Er was 70 procent minder files door wegwerkzaamheden in 2017 dan in 2016.

Snelwegen: A1, A35 en A28
Op de A1 (Apeldoorn-Hengelo) steeg het aantal files met 27 procent. In totaal stond er 5.316 kilometer file van 550 uur. De filedruk was 102.629 kilometerminuten.
Op de A35 (Almelo-Enschede) bleef de filedruk hetzelfde als in 2016. In totaal stond er 1.325 kilometer file van 152 uur. De filedruk was 34.436 kilometerminuten.
Op de A28 (Hattemerbroek-Meppel) nam de filedruk in 2017 af met 14 procent. In totaal stond er 887 kilometer file van 126 uur. De filedruk was 24.645 kilometerminuten.
Bij elkaar opgeteld stond er in 2017 in Overijssel 867 uur file met een totale lengte van 7.700 kilometer. Dat betekent een totale filedruk van ruim 169.000 kilometerminuten.

De filedruk lag in 2017 met 169.974 kilometerminuten hoger dan in 2016. In 2010 was de filedruk bijna 250.000 kilometerminuten per jaar. In 2011 was dit veel lager door de verbeterde A28 tussen knooppunt Hattemerbroek en Lankhorst. De filedruk is op de A28 weer hoger omdat er meer verkeer bijkomt.

Reageer op dit artikel

  Subscribe  
Abonneren op